آردوینو به یک سری بردهایی گفته میشود که به آسانی قادر هستند با محیط اطرافشان ارتباط برقرار کنند به عنوان مثال دمای یک اتاق را اندازه بگیرند و به یک فن دستور بدهند تا جریان هوای خنک را به محیط بدهد، و یا اگر هوا سرد است گرمکن برقی را روشن نمایند و به این ترتیب بر محیط اطرافشان تاثیر می گذارند.

این برد یکی از محبوب ترین بردهای الکترونیکی است دلیل این محبوبیت سادگی بسیار زیاد این بردها است بطوریکه برای کار با انها نیاز به دانش تخصصی زیاد نیست و هر کسی که حداقل دانش برنامه نویسی داشته باشد می تواند از این بردها در پروژه های خودش استفاده کند و یا اختراعات و ایده های خود را با این بردها اجرایی کند.

ساختار آردوینو

این بردها از یک میکروکنترلر به عنوان پردازنده اصلی استفاده می کنند که وظیفه اصلی پردازش اطلاعات را برعهده دارد و برای راه اندازی این پردازشگر که به آن میکروکنترلر گفته می شود به یک سری اجزای جانبی نیاز است که همگی روی سطح برد پیاده شده است. آردوینو در حقیقت یک برد جامع برای این میکروکنترلرها است که مشکل طراحی سخت افزار را برای بسیاری از علاقمندان سیستم های الکترونیکی و رباتیک حل کرده است. بردهای آردوینو انواع مختلفی دارد که در شکل زیر چند مورد آن آورده شده است:

نرم افزار آردوینو

علاوه بر این آردوینو یک نرم افزار بسیار آسان برای برنامه ریزی این برد ها ارائه کرده است. این نرم افزار بسیار سبک است و کار با آن خیلی راحت است.