چکیده
 میکرو کنترلر AVR به تراشه های برنامه پذیری گفته می شود که شرکت اتمل آنها را در سال 1996 عرضه کرد و به عنوان یک راه حل کارامد برای نیاز تجهیزات اتوماتیک و سیستم های امبدد به یک تراشه جامع، کم مصرف و کوچک معرفی شدند. این شرکت (اکنون میکروچیپ  شرکت اتمل را خریداری نموده است) تاکنون انواع مختلفی از این میکروکنترلر محبوب را برای کاربری های مختلف ساخته است مدل تاینی و مگا جزو تراشه های قدیمی و پرطرفداری هستند که بسیاری از پروژه های آموزشی و کاربردی با این تراشه ها پیاده سازی شده اند. مدل‌های جدیدتری هم مثل سری ایکس مگا از خانواده AVR ارائه شده که امکانات سخت‌افزاری متنوعی به آن اضافه شده است. بسیاری از بردهای محبوب نظیر چندین مدل آردوینو از این میکروکنترلرها استفاده می کنند.

معماری میکروکنترلرهای AVR:

AVR میکروکنترلری 8 بیتی بر مبنای معماری هاروارد اصلاح شده می‌باشد که اجزای یک ماشین حسابگر شامل پردازنده، حافظه دائم و موقت ، ورودی وخروجی های با کارکردهای مختلف را درون یک تراشه کوچک مجتمع کرده است .

برنامه نویسی میکروکنترلرهای AVR:

نرم افزارهای بسیاری برای برنامه نویسی میکروکنترلرهای AVR معرفی شده اند که مهمترین انها عبارتند از:

- اتمل استودیو

- کدویژن

- بسکام

اتمل استودیو که توسط شرکت اتمل ارائه شده است و اکنون توسط میکروچیپ پشتیبانی می شود، یک بسته نرم افزاری کاملا رایگان است که از زبان C برای برنامه نویسی بهره می برد. 

کدویژن نیز مشابه اتمل استودیو از زبان برنامه نویسی سی پشتیبانی می کند. از ویژگی های برجسته این برنامه وجود ویزارد یا ابزار جادویی تولید کد است. به طوریکه با استفاده از یکسری تنظیمات دلخواه برای یک پروژه، نرم افزار کدهای مناسب و استانداردی را تولید می کند. این ویژگی باعث می شود که بسیاری از اکسانی که حوصله دیتا شیت خوانی و برنامه نویسی رجیستر ها را ندارند به این نرم افزار تمایل  داشته باشند. همچنین این نرم افزار می تواند برای مبتدیان مناسب باشد تا سرعت انجام پروژه برای انها بیشتر شود و از انجام پروژه ها لذت بیشتری ببرند.

بسکام از زبان بیسیک برای برنامه نویسی میکروکنترلرهای AVR بهره می برد. این زبان دارای قواعد گرامری ساده ای است. همچنین بسکام توابع زیادی را نیز برای استفاده از ویژگی های مختلف یک پردازنده در آن گنجانده است، تا کاربران نرم افزار با سرعت بیشتری بتوانند به اهداف کاربردی خود برسند.